داستان یک هنرمند متجاوز روی پرده سینمای ایران می‌رود-راهبرد معاصر

داستان یک هنرمند متجاوز روی پرده سینمای ایران می‌رود

فیلم سینمایی استاد به کارگردانی عماد حسینی و با یک سوژه بحث برانگیز، اکران می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 18
کد خبر: ۲۵۷۷۰۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ استاد به کارگردانی عماد حسینی و تهیه کنندگی بهروز افخمی از یازدهم مهر روی پرده خواهد رفت. این فیلم در ژانر اجتماعی و اولین تجربه کارگردانی عماد حسینی است که پیش از این فیلم تهران، خانی آباد، ۱۳۶۶ را ساخته و جوایزی هم برای آن دریافت کرده است. نکته دیگر استاد این است که محمد حسین مهدویان به‌عنوان مشاور کارگردان در کنار حسینی حضور داشته است.

داستان از چه قرار است؟

فیلمنامه استاد نوشته پیام لاریان و عماد حسینی و برداشتی از نمایشنامه اولئانا نوشته دیوید ممت است، هر چند با توجه به جریانات «می‌تو» و افشاگری علیه آزار‌های جنسی در سینما که از دو سال پیش در ایران رقم خورد، با فضای ایران همخوانی دارد. فیلم داستان تجاوز یک استاد نقاشی به شاگردانش است: گلنوش برای مهاجرت و ادامه تحصیل به توصیه‌نامه استاد ادریس که معمار و نقاش مشهوری است نیاز دارد، اما ماجرا‌هایی برای او و استادش پیش می‌آید که شرایط را پیچیده می‌کند.

بازیگران چه کسانی هستند؟

در این فیلم حسن معجونی، سجاد بابایی، هدیه حسینی‌نژاد، حوریه مقدم و مهدی ابوحمزه حضور دارند. سجاد بابایی برای این فیلم در جشنواره فیلم سال گذشته جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را به دست آورده و حسن معجونی در نقشی کاملا متفاوت ظاهر شده است.

عوامل فیلم در باره آن چه گفته اند؟

عماد حسینی، کارگردان استاد در نشست خبری جشنواره فیلم سال گذشته گفته است: مخاطب باید از فیلم مفهوم خاص خود را داشته باشد، اما موضوع فیلم یک موضوع جهانی است که شامل مواجه قدرت با زنان است و این مساله طی یک سال گذشته در کشور ما شنیده می‌شود و من فکر کردم که این موضوع را می‌توان با سینما به جامعه گوشزد کرد. مگر چند فیلم درباره تجاوز در ایران ساخته شده است، این درحالی است که در کشور‌های دیگر در این باره این مساله فیلم‌های زیادی ساخته شده است.» او گفته سعی کرده من در این فیلم واقعیت شخصیت‌ها را نشان دهد و اعتقاد دارد فیلم موضع خاص خود را نسبت به موضوع تعرض دارد. حسینی در باره موضوع فیلم گفته است: «طی سال‌های گذشته از این استاد‌ها در کشور ما زیاد شده است، حتی به من گفته بودند که این فیلم را نسازم و بسیاری از افراد در سینما تلاش می‌کردند من راضی به انصراف از ساخت فیلم شوم.»

هدیه حسینی نژاد که نقش گلنوش را در فیلم بازی می‌کند هم گفته است: «فکر می‌کنم کمتر خان‌می‌باشد که یک بار از کنار چنین شرایطی رد نشده است. برای من هم موارد مشابهی رخ داده بود که تصمیم گرفتم این فیلم را بازی کنم و بازبینی در این فیلم برای من بسیار چالش برانگیز بود و فکر می‌کنم که آنقدر که من در این فیلم متأثر شدم مردان به دلیل درک متفاوت متأثر نشده باشند.»

سجاد بابایی هم در باره نقشی که بازی کرده و برایش جایزه گرفته این طور توضیح داده است: «کاراکتر من در فیلم عصبی یا در لبه تیز غیرت قرار گرفته است، کاراکتر برای من نوعی تک روی داشت که درگیر تصمیم‌گیری لحظه‌ای می‌شود.»/ همشهری

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار